STOMP - rytmus, tanec, divadlo

Pridal/a petiar dňa
Nebyť Ostrovankiných (viac, či menej) nenápadných pripomenutí, snáď by som sa ani nedozvedel že niečo také ako STOMP vôbec existuje. Iste, zazrel som kdesi v televízii maníkov bubnujúcich na smetné koše, avšak považoval som to za jeden z mnohých pokusov ako sa zaujímavo pohrať s rytmom ako takým. Z iných spomeniem napríklad Jumping Drums Iva Batouška, či predstavenie SĽUK-u na festivale Country Lodenica pred pár rokmi, v ktorom tanečníci používali tie zafarbené klasické umelohmotné 1,5l fľaše. Teda, aspoň sa mi zdá, že to bol SĽUK, nie som si tým veľmi istý. Oba tieto "pokusy" vnímam ako mimoriadne úspešné, ale aký bol STOMP? Neuveriteľne skvelý!!!

Do Vaudeville Theatre sme dobehli len tak-tak, krátko potom ako ma pouličný zberač smetia chcel zabiť ako odmenu za to, že mi povie, kde to divadlo je. Nakoniec sme ho presvedčili, že to nie je dobrý business, navyše, keď sa ho na toto isté opýtal iný pár, rezignoval.

Už pohľad na scénu prezradzoval, že tu pôjde o niečo mimoriadne zaujímavé, a že to nebude len-tak nejaký tanček. Tri horizontálne úrovne, rebríky, zbierka kuchynského riadu množstvom snáď schopná zahanbiť i stredne veľký hotel. Napriek tomu sa začalo zvoľna a to upratovaním.

Hrnce, smetné koše, či ich vrchnáky - to všetko sa ešte pri troche fantázie dá použiť ako bicí nástroj a nebude to až také prekvapujúce, nakoľko sa tým klasickým podobajú aspoň tvarom. Ale viete si predstaviť ako sa dá zaujímavý rytmus dosiahnuť metlami? Iste, búchaním po smetných košoch. Lenže STOMP ide ďalej a krásne využíva celú palet zvukov, ktorú napr. tá metla dokáže poskytnúť, napríklad šúchanie o zem, klopkanie, búchanie alebo dotyk s metlou iného tanečníka. A presne toto robili pri všetkom čo im prišlo do ruky. Navyše rozmanitosť použitých rekvizít umožňovala pekne gradovať celé predstavenie - zatiaľčo pri použití plechov tanec celkom prirodzene vyvrcholil poriadnym (synchronizovaným) rachotom, zápalkové škatuľky ponárali sálu do decentného tikotu a šuchotu, zapaľovače pridali aj vizuálny efekt.

Á propos - tanečníci. I keď pohybové schopnosti účinkujúcich boli skvelé (a neustále nám to dávali najavo) nesmiem nechať bokom ani ich schopnosti divadelné. Celé predstavenie, označované ako "Kombinácia perkusií, pohybu a vizuálnej komédie" , totiž dáva zadosť aj tretiemu výrazu v ňom. Komedialitu dosahujú tanečníci tak, že každý z nich má už od začiatku celkom jasnú identitu a postavenie v súbore. Väčšina gagov je potom, celkom samozrejme, založená na konfrontácii toho "najviac odstrkovaného" a zvyšku súboru. Ťažko teda jednotlivé vtipy opísať, ale bavil som sa vynikajúco.

Ak teda náhodou budete mať cestu okolo Vaudeville Theatre v Londýne, prípadne niekde inde, kde STOMP budú účinkovať, choďte sa na nich pozrieť - určite neoľutujete. Dôkazom nech je niekoľko prídavkov, ktoré sme im dopriali, búrlivý aplauz, či dokonca snahy o "standing ovations". Fakt, že tieto vzbudili pochopenie len u malej časti publika vôbec neznamená, že sa to neoplatí vidieť. Naopak - oplatí.

Pridať nový komentár

A ešte si overíme, či toto píše človek a nie robot.
Niektorí ľuda veria, že lietadlá rozprašujú chemikálie (a nemyslia tým práškovacie lietadlá).
Súvisiace odkazy
Zaujímavé odkazy

Anketa o nejlepší českou knihu vydanou v posledních 25 letech, kterou najdete v novém Respektu, se nerodila snadno. Odpověď na otázku, kterou jsme zaslali významným osobnostem naší kulturní scény, nezřídka začínala nedůvěrou: „Těžko z takového množství vybrat jen tři knihy.“ – „Literatura není sport a vyhlašovat nejlepší knihu jde proti jejímu smyslu.“ – „Definovat v oblasti kultury jakékoli žebříčky, nominace či ocenění je vždy ošidné a subjektivní.“

Daniel Šmihula napísal pre Denník N relatívne optimistický článok o tom, že to s tými bujnejúcimi autoritárskymi tendenciami nebude až také zlé, resp. že v dlhodobom horizonte sa asi aj tak môžeme tešiť na liberálne demokracie.